Hyppää sisältöön

SUMP8Joukkoliikenteen siirtyminen vaihtoehtoisiin käyttövoimiin

Eteneminen

  • Valmisteilla
  • Käynnissä
  • Valmis

Kuvaus

Joukkoliikenteen vaihtoehtoisilla käyttövoimilla alennetaan joukkoliikenteestä aiheutuvia päästöjä. Vaihtoehtoisia käyttövoimia ovat sähkö, vety, biokaasu ja biodiesel. EU:n puhtaiden ja energiatehokkaiden ajoneuvojen direktiivin päivitys (CVD) edellyttää, että jatkossa merkittävä osa liikenteestä on sähköistä ja biopolttoaineita hyödyntävää. uosien 2021–2025 aikana tehtävissä hankintasopimuksissa 41 % busseista täytyy olla vähäpäästöisiä.

Seudulliseen joukkoliikenteeseen on laadittu käyttövoimaselvitys, jonka mukaisesti kilpailutuksissa vaaditaan sekä pisteytetään vaihtoehtoisilla käyttövoimilla ajettava liikenne. Kesällä 2020 alkavassa kaupunkiliikenteessä käyttövoimana tulee olla vähintään toisen sukupolven biodiesel. Sähkö- tai biokaasukalustolla saa kaupunkiliikenteen kilpailutuksissa lisäpisteitä.

Tavoite: Paikallisliikenne toimii sähköllä ja biokaasulla 2030

Virallinen kuvaus

SUMP 8. Joukkoliikenteen siirtyminen vaihtoehtoisiin käyttövoimiin
(Toimenpideohjelman mukaan)

Tehtävät

Mitä on tehtävä?

  • Tehtävä31.12.2021

    Vaihtoehtoisilla käyttövoimilla liikennöinti

  • Tehtävä31.12.2021

    Latausasemien rakentaminen

Yhdistetyt toimenpiteet

Ilmasto38Vähäpäästöinen joukkoliikenne
ARKISTO13Paikallisliikenne toimii sähköllä ja biokaasulla 2030

Yhteenveto ja yhteystiedot

Yhteyshenkilöt

  • Pääyhteyshenkilö Rauno Särkkäaho
    Rauno Särkkäaho
    Joukkoliikennepäällikkö
    Kaupunkiympäristön palvelualue
Tietoja päivitetty 29.01.2024